23948sdkhjf

Iværksætter satsede sine egne penge: Har skabt international tøjsucces

- Rockay er et produkt af, at jeg selv har været iværksætter i nogle år, men manglede en del, for at jeg følte, at jeg gjorde en forskel – at det, jeg gjorde, betød noget.

Den følelse reagerede Daniel Chabert på i 2018 og etablerede virksomheden Rockay, som producerer og sælger bæredygtigt sportstøj.

- Hvis jeg skulle gøre noget nyt, skulle det være noget, jeg selv interesserede mig for, og som samtidig gjorde noget for naturen, forklarer han.

Før ultraløberen Daniel Chabert startede Rockay, drev han en marketingvirksomhed, men den er nu solgt fra. Pengene er i stedet investeret i tøjsuccesen.

- Det er en forløsning at have fået penge på kistebunden, så jeg kan hellige mig Rockay og lancere en ny kollektion. Vi er en virksomhed, som ikke er drevet af banklån. Derfor er vi nødt til at vokse mere organisk. Vi er afhængige af, at vores salg kan drive væksten videre, siger han.

I design og produktion fokuserer han på ting, der ligger ham nært. Den nyeste lancering hedder The Nordic Collection og er inspireret af de nordiske vejrforhold og skandinaviske skove, mens The Nørrebro Collection også er et kæmpehit især i USA. Daniel Chabert vurderer, at det danske islæt og den gode historie begge er tungtvejende faktorer for mærkets internationale succes.

International startup

Hvor mange danske virksomheder starter på hjemmemarkedet og derefter ser, om vingerne kan bære et udlandseventyr, valgte Daniel Chabert en mere utraditionel vej. Rockay startede som global spiller med USA som første marked og solgte i starten kun løbe- og kompressionssokker af genanvendte materialer. Nu er der fuldt løbesortiment.

En stor del af salget foregår gennem virksomhedens egen webshop, hvor de primære markeder er Europa og USA. Distributører i store dele af Asien er ved at åbne en ny vækstkanal, som dog stadig er i sin vorden.

- Det er fantastisk som lille, dansk virksomhed at kunne åbne for folk fra hele verden gennem internettet, og de køber dine produkter; at når vi laver produkter, er der folk fra Saudi-Arabien og Rusland, der synes, det er spændende. Vi har så stor en markedsplads at sælge på, lyder det helt overvældet fra Rockays stifter.

- Helt ærligt må jeg også sige, at det er utroligt udfordrende som lille virksomhed at blive et globalt tøjbrand, fordi der er mange investeringer i produkter, lager, medarbejdere osv.

Fokus på miljø og sporbarhed

I en tid, hvor virksomheder bliver holdt mere i ørerne for at undgå greenwashing, skal man være varsom med at råbe op om bæredygtige og miljøvenlige produkter, hvis man ikke har noget at have det i.

Det har Daniel Chabert forsøgt at gardere sig imod ved at opnå flere certificeringer til sine produkter, stille samme krav til fabrikker og underleverandører og ved at tilslutte sig ReSea-projektet, som fjerner plastikaffald fra havet omkring Indonesien.

- Det er et kæmpeproblem, at mange store virksomheder greenwasher, fordi målgruppen efterspørger det. Det er også derfor, vi laver produkter på danske fabrikker med gennemsigtighed og certifikater. Det er vigtigt, at man har en skepsis over for de certifikater, som fabrikken sender. Man skal hele tiden vurdere ægthed og troværdighed, forklarer han.

Han tilføjer, at han derfor har valgt at samarbejde med en dansk fabrik i Litauen, selv om det betyder flere produktionsudgifter. På den måde kan han holde styr på produkternes sporbarhed og ved, at medarbejderne får en fair løn.

Organisk vækstrejse fortsætter

Fordi Daniel Chabert har lagt sine egne penge i Rockay, kan han også tillade sig at have det lange lys på selskabets udvikling. Fokus er fem-ti år ud i fremtiden, for der er ikke nogen investorer, der skal tilgodeses.

- Mange globale sportsbrands har kun som formål at skabe mest værdi for deres aktionærer, og det bliver meget endimensionelt. Jeg synes, Rockay skulle have andre værdier: Hvad kan vi gøre for at forbedre planeten og skabe produkter, som har mindst mulig miljøskadelig effekt på vores planet? Det er noget, der er brug for, når man kigger på tekstilbranchen, siger han.

- Vi har drevet virksomheden, så vi kan vokse mest muligt – ikke så vi kan skabe overskud. Der er ikke grund til at køre store overskud hjem, når vi kan fokusere på at udvikle forretningen. Vi er halvvejs igennem 2021, som også bliver et rigtig fint år. Det er rigtig fedt at se, vi vokser, tilføjer Daniel Chabert.

Regnskabet for 2020 er endnu ikke offentliggjort, men investeringer i både systemer, varelager og personale gør, at toplinjen er ”rigtig pæn, men bundlinjen er ikke noget at skrive hjem om”. I 2019 blev det alligevel til et fornuftigt overskud på over 4 mio. kr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.361